Re: Intro U. Phantasticus
Hey
Da lysforholdene er vigtige at ændre igennem året, for at simulere årstiderne. Vil jeg gerne dele dette link
som giver en detaljeret tabel over solopgang til solnedgang og hvor lang dagen har været. Tiderne er målt i byen Antananarivo som ligger midt på Madagascar og er hovedstaden.
http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... =-11&day=1For at dele det op i grove træk, ser en season sådan her ud:
1 januar. dag: 13 timer, nat: 11 timer
1. april. dag: 12 timer, nat: 12 timer
1 juli. dag: 11 timer, nat: 13 timer
1 oktober. dag: 12 timer, nat 12 timer
Som det kan ses, er lys forholdene "byttet rundt" pga. madagascars geografiske placering iforhold til os. Derfor kan det være smart at ændre det, så det passer til vores årstider. Dette vil også betyde at gekkoerne heller ikke vil blive helt forvirret når det skulle være vinter(mørkt), og at der kommer masser lys fra vinduet pga det er sommer.
Derfor kan det anbefales at sætte ens timere til følgende:
1 januar. dag: 11 timer, nat: 13 timer
1. april. dag: 12 timer, nat: 12 timer
1 juli. dag: 13 timer, nat: 11 timer
1 oktober. dag: 12 timer, nat 12 timer
Det er denne cyclus jeg bruger til mine gekko'er.
Hvis man har overskud, kan man garangteret gøre det mere advanceret med 15mins interval men dette kræver man er over sine timere ofte. Jeg er meget nysgerrig hvis nogle kender til regnseasonen inden for årstiderne med nedbør pr mdr. da dette kunne være spændende at kombinere med lysforholdene.