[ +/- ] [ Dato og tid er tors 09 sep, 2010 01:10 ]

Side 2 af 3  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Skriv nyt emne Svar på emne
 Julemøde 
Forfatter besked

Geografisk sted: Kbh. SV
Alder: 31
Jeg er heller ikke medlem... synes der er ALT FOR MEGET om skildpader i bladene :roll:

lør 10 nov, 2007 00:03
Brugeravatar

Geografisk sted: Ordrup, nord for Kbh.
Country: Philippines (ph)
Alder: 36
Jeg er heller ikke medlem... synes der er ALT FOR MEGET om skildpader i bladene :roll:
Det er vel fordi skildpaddefolket er mere aktive end gekkofolket. Vi skal jo tænke på at alle artikler er skrevet af medlemmer. Gekkofolket er bare ikke aktive nok. Hvis man vil ændre situationen kan man jo bare gøre noget ved det selv :roll:

Bo Jacobsen
Chondrodactylus angulifer angulifer
Coleonyx mitratus
Goniurosaurus luii- yamashinae
Heteronotia binoei

lør 10 nov, 2007 11:04

Geografisk sted: Kbh S

Hvis man ikke selv kan skrive kunne man måske oversætte nogle artikler (med forfatterens/udgivers tilladelse selvfølgeligt).

lør 10 nov, 2007 13:44
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 København S
Country: Denmark (dk)
Alder: 27
Jeg har været medlem 2 eller tre gange. Dog ikke sammenhængene.
Som sagt føler jeg seriøst at det er penge ud af vinduet, da jeg intet får ud af de artikler der er i bladet.
Hvis der endelig er en artikel jeg kunne bruge, bestiller jeg jo bare bladet.
Den eneste grund til at skulle støtte op om det, er vel for at der skulle være en stor organisation til at tale "vores" sag, hvis det skulle blive en nødvendighed.

Specielt når nu jeg hører om den modvillighed der har været fra NHF´s side om at arbejde med specielforas, mener jeg da slet ikke at jeg har grund til at støtte dem.
Eller modvillighed til at lytte til en mand som Jan G, selvom jeg ikek ved hvad hans brev handlede om.
Dette er ikke ment som et angreb mod enkelt personer, men som jeg har forstået det er tiden vist bare løbet fra den slags forening som vi ser nu.

Men må da håbe at den forestående rokade kan ændre lidt på sagen.

lør 10 nov, 2007 15:43
Brugeravatar

Jeg har været medlem 2 eller tre gange. Dog ikke sammenhængene.
Som sagt føler jeg seriøst at det er penge ud af vinduet, da jeg intet får ud af de artikler der er i bladet.
Hvis der endelig er en artikel jeg kunne bruge, bestiller jeg jo bare bladet.
Den eneste grund til at skulle støtte op om det, er vel for at der skulle være en stor organisation til at tale "vores" sag, hvis det skulle blive en nødvendighed.

Specielt når nu jeg hører om den modvillighed der har været fra NHF´s side om at arbejde med specielforas, mener jeg da slet ikke at jeg har grund til at støtte dem.
Eller modvillighed til at lytte til en mand som Jan G, selvom jeg ikek ved hvad hans brev handlede om.
Dette er ikke ment som et angreb mod enkelt personer, men som jeg har forstået det er tiden vist bare løbet fra den slags forening som vi ser nu.

Men må da håbe at den forestående rokade kan ændre lidt på sagen.

Ja man kan jo bestille efter behov, men jeg syntes stadig at det er det værd ifht. hvad jeg ellers kunne finde på at brænde 300 kr. af på om året vel og mærket :)

Personligt finder jeg det da også ærgeligt, HVIS et samarbejde ikke er muligt at få op og stå.

Jeg læste også Jans indlæg om hans brev, men det er ikke holdbart som argument så længe vi ikke kender indholdet af Jans brev, han kunne jo i realiteten bare være et medlem, der ikke fik sin vilje :wink: ( ikke at jeg tror det, men vi kender ikke sagens kerne).

Når rokaden kommer, så melder Thomas sig ind i NHF igen :P , var det ikke det du skrev :?:

Bo Jacobsen
Coleonyx mitratus
Heteronotia binoei

lør 10 nov, 2007 16:11
Brugeravatar

Grankogleskink
Løvfrø jagt
Landskildpadder
Giftige snoge
Krybdyr og padder på Læsø
Kvælerslangers biologi

September-oktober nummeret:

Agamer på Borneo
Daggekkoer fa Mauritius
Iberiske skovsnegle

Juli-August:

Uanseelige vandlevende øgler
Tryneanog
Klipper af fliseklæb
Mindeord over JEns Meulengracht-Madsen

Maj-Juni.

Grønne frøer strinter
Timorpython
Kronebasilisk
Mangrovesnog
Bundvarme kan foresage ildebrand

Marts-april:

Sumpskilpadder
præriekornsnog
hugorm
springfrø
Løvfrøer
Bog om paddesygdomme

JAnuar-februar:

Ormepadder
SLanger i Equador
Texas-rottesnog
Stor daggekko spiser fisk og haletudser (hvilket var et udklip fra et topis på nhf forum)

Samlet er der dælme ikke mange artikler jeg ville bruge penge på.
Og ovenstående er bestemt ikke 300 kr værd i mine øjne.

lør 10 nov, 2007 18:02
Brugeravatar

Nej og det er jo fair nok :) , men sjovt nok tror der er flere der omhandler dit dyrehold end mit :) Kun 2 gekkoartikler, men derimod endel flere slange og øgle artikler, ved ikke om du har læst dem eller du bare udelukker dem ubeset.

Scenariet:

Der er måske 3 blade på et år med interessante artikler, de koster vist 50 kr. stk. :?: og måske 60 kr inkl. porto :?: . Det var så 180,- og for de sidste 120,- for du faktisk 3 ekstra blade til lokumslæsning :) , et julemøde, en frødag ( og frokost for kun 100,-) og gratis deltagelse på alle messer, hvis du gider at lave noget. Der er sikkert en masse andre ting jeg har glemt at nævne, da jeg heller ikke selv er den mest aktive NHF-mand :wink: Jeg betaler bare og vælger, hvad jeg gider :)

Bo Jacobsen
Coleonyx mitratus
Heteronotia binoei

lør 10 nov, 2007 18:37
Brugeravatar

Tror ikke helt de koster 50 kr, men nærmere 30-35? Men jeg kan tage fejl, og nu er vi også ude i petitesser :) Desuden er der ikke tre af de ovenstående blade jeg ville købe.

Det er korrekt at der er flere der omhandler mit dyrehold (Eller Connies), men bare fordi jeg har en kornsnog, betyder det ikke at jeg gider læse en masse om andre slanger.

Desuden mener jeg ikke at der er gratis indgang til messer, ej heller er der rabat i dyrebutikker mere.

Jeg har nogle oldgamle nhf blade liggende hvor der er køb og salg i, det var sku smart. Men det var så også før internettet blev udbredt jo.

lør 10 nov, 2007 18:42
Brugeravatar

Tror ikke helt de koster 50 kr, men nærmere 30-35? Men jeg kan tage fejl, og nu er vi også ude i petitesser :) Desuden er der ikke tre af de ovenstående blade jeg ville købe.

Det er korrekt at der er flere der omhandler mit dyrehold (Eller Connies), men bare fordi jeg har en kornsnog, betyder det ikke at jeg gider læse en masse om andre slanger.

Desuden mener jeg ikke at der er gratis indgang til messer, ej heller er der rabat i dyrebutikker mere.

Jeg har nogle oldgamle nhf blade liggende hvor der er køb og salg i, det var sku smart. Men det var så også før internettet blev udbredt jo.

Det med prisen kan det godt være du har ret i :?:

Jeg skrev: Gratis adgang hvis du gider at lave noget, altså stå i NHF-boden og jo der er noget rabat til eller andet, men hvad aner jeg ikke :roll:

Bo Jacobsen
Coleonyx mitratus
Heteronotia binoei

lør 10 nov, 2007 18:47
Brugeravatar

Er det ikke kun folk fra bestyrelsen der står i NHF-boden?
MEn hey, det gider jeg heller ikke jo, så skal jeg bare trækkes med Lejbølle :D

lør 10 nov, 2007 18:49
Brugeravatar

Alle blade der er under 3 år gamle koster 60,- stk og derefter kommer portoen.

Forstår din angst for Lejbølle, flink fyr, men lusket :)

Bo Jacobsen
Coleonyx mitratus
Heteronotia binoei

lør 10 nov, 2007 18:52
Brugeravatar

Geografisk sted: lige udenfor Århus
Alder: 37
jeg er nu ganske glad ved NHF - bladet, det gør da ihvertfald at jeg snuser lidt til andre arter end mine gekko'er og det syns jeg nu er en god ting. Jeg syns ikke man kan tillade sig at brokke sig over noget hvis man ikke selv er villig til at gøre en indsats for det. eller selvfølgelig lade være med at være medlem :-)

jeg betaler gerne - jeg er ganske tilfreds med NHF og har efterhånden lært rigtig mange at kende, for mig er NHF vigtig som overordnet herpetologisk gruppe.

2 græske landskildpadder
6 farvefrøer

lør 10 nov, 2007 18:52
Brugeravatar

Er det ikke kun folk fra bestyrelsen der står i NHF-boden?

Nej det tror ikke, men igen det er jeg såmænd heller ikke sikker på :) Er jo som tidligere nævnt, ikke så aktiv i foreningen, måske kan jeg blive kontingent sælger efter denne debat :)

Bo Jacobsen
Coleonyx mitratus
Heteronotia binoei

lør 10 nov, 2007 19:30
Brugeravatar

Nu kræver det jo så lige at du kan sælge et :)
Hvis nu der kommer en udmelding fra foreningen om forandringer, og hvis de kunne støtte op om specielforas, under disse foras retninger. Altså, NHF skal ikke kræve betaling af mig for at jeg bruger gekkoforum, tværtimod skulle NHF måske støtte op om, og give økonomisk støtte til arrangementer arrangeret af gekkoforum.
Selvfølgelig skal de ikke bare punge ud til gud og hver mand, men støtte op omkring de foras der rent faktisk kan stable noget ordentligt på benene.
Hvis noget alá dette skete, eller måske noget helt andet, bare noget så jeg følte at foreningen blev mere åben over for folk, så ville jeg smide penge efter dem.
Lige nu aner jeg ikke hvad mine 300 går til, det koster vel ikke meget mere end et par kroner at trykke bladene, og en femmer at sende dem ud. Det er så 42 kroner så vidt jeg kan regne ud.

lør 10 nov, 2007 20:19
Brugeravatar

Først og fremmest vil jeg gerne gøre det helt klart, at du selvfølgelig er i din gode ret til at gøre, præcis som det passer dig. Der er dog en række noget overfladiske og temmeligt uvidende betragtninger, som jeg gerne lige vil kommentere lidt på.

1. Om tiden er løbet fra foreningsarbejde kan man mene om, hvad man vil. For mig at se er det dog et noget navlebeskuende argument, som overhovedet ikke forholder sig til alle de muligheder, som hobbyen kan byde på i den sociale retning. Jeg synes, at det ville være en noget fattig verden, hvis den byggede på, at hvert enkelt individ sad bag hver sin skærm og aldrig mødtes i virkeligheden.

2. NHF-bladet indeholder, som Bo så rigtigt er inde på, hvad medlemmerne indsender af artikler. Med andre ord, så er output altså lig input, og skildpadderne er da i øvrigt ikke overrepræsenterede. At jeg så overhovedet ikke kan sætte mig ind i en herpetologisk interesse, som er så ensidig, er så en helt anden snak. Vi lever unægtelig i et "hvis-det-ikke-fanger-mig-100%-så-er-det-ikke-interessant" samfund - desværre. Måske en anderledes åbenhed vill give sig udslag i oplevelser, som man ikke havde regnet med.

3. NHF-bladet koster i omegnen af 25.000-30.000 kr. at trykke pr. blad. Med et oplag på ca. 1000 blade bliver det 25-30 kr. pr. blad + portoen, som er støt stigende, men vel pt. ligger på ca. 5 kr.

4. Bestyrelsens holdning er for nuværende helt uden diskussion; nemlig at et samarbejde med specialforas er ønskeligt. At NHF skulle betale for specialforas aktiviteter er dog absurd. Hvordan kan man retfærdiggøre overfor betalende medlemmer, at deres penge går til andre, som ikke betaler noget?

5. Det er langt fra bestyrelsen, der står for standen på messerne. Alle medlemmer, som vil give en hånd med, er mere end velkomne.

6. Det er efterhånden lidt af en skrøne, at NHF er en lukket forening. Den fungerer, som de fleste andre frivilligt baserede foreninger. Dem, som har lyst til at bidrage, yde et stykke arbejde eller dukker op til arrangementer, mødes med et smil. Jeg er aldrig støt på en lukket dør, men det er naturligvis en helt del lettere at gemme sig bag skærmen og lukke galde ud.

7. 350 kr. om året er pebernødder. Det er tæt på, at jeg ville betale pengene alene for at støtte tanken, selvom jeg intet andet fik ud af det. Men der er vi jo så forskellige.

Jeg ville oprigtigt ønske, at lidt flere så mulighederne i at have et fællesskab inden for hobbyen, der rakte udover Nettet. Det er så meget mere givende at møde folk i den virkelige verden og her udveksle erfaringer. Det kunne ligefrem ende med, at man fik venner for livet.

lør 10 nov, 2007 21:22
Brugeravatar

Tak for at du opklarede nogle af de ting, jeg ikke var klar over :)

Bo Jacobsen
Coleonyx mitratus
Heteronotia binoei

lør 10 nov, 2007 21:37
Brugeravatar

Først vil jeg lige pointere at jeg ikke har noget imod NHF som sådan. Og da Lejbølle spurgte om min artikel om min terrariereol skulle i bladet, sagde jeg da også at det kunne den da godt, hvis du sagde god for den. (Den skulle selvfølgelig skrives renere)
Dernæst vil jeg give dig ret i at mine argumenter højst sandsynligvis er overfladiske, jeg kender trods alt ikke NHF indefra. Jeg indrømmer gerne at jeg kan tage fejl med mange ting, mine ytringer her er kun et udtryk for mine egne tanker.

Citat:
1. Om tiden er løbet fra foreningsarbejde kan man mene om, hvad man vil. For mig at se er det dog et noget navlebeskuende argument, som overhovedet ikke forholder sig til alle de muligheder, som hobbyen kan byde på i den sociale retning. Jeg synes, at det ville være en noget fattig verden, hvis den byggede på, at hvert enkelt individ sad bag hver sin skærm og aldrig mødtes i virkeligheden.

Her er jeg fuldstændig enig, men så vidt jeg ved arrangerer NHF da ikke så mange sociale events? Kan på stående fod kun komme i tanke om frødagen og julemødet? Ved dog også at der for nyligt blandt slangegruppen var arrangeret en tur i Krokodille Zoo, men det var vist et privat arrangement, og ikke noget NHF stod bag.
HVis jeg så ikke tager fejl er der to ting: Frødag, der udover de 350 kr kostede 100 ekstra. Og Julehygge. SOm sagt, jeg kan tage fejl her, men det er da ikke så meget?

Citat:
2. NHF-bladet indeholder, som Bo så rigtigt er inde på, hvad medlemmerne indsender af artikler. Med andre ord, så er output altså lig input, og skildpadderne er da i øvrigt ikke overrepræsenterede. At jeg så overhovedet ikke kan sætte mig ind i en herpetologisk interesse, som er så ensidig, er så en helt anden snak. Vi lever unægtelig i et "hvis-det-ikke-fanger-mig-100%-så-er-det-ikke-interessant" samfund - desværre. Måske en anderledes åbenhed vill give sig udslag i oplevelser, som man ikke havde regnet med.

Her er det jo et spørgsmål om smag, og desværre skal der åbenbart bare mere til at fange mig, end f.eks. Bo. Jeg er udemærket godt klar over at artiklerne bliver skrevet af private, og jeg angriber heller ingen folk for at bladet ikke fanger mig.

Citat:
3. NHF-bladet koster i omegnen af 25.000-30.000 kr. at trykke pr. blad. Med et oplag på ca. 1000 blade bliver det 25-30 kr. pr. blad + portoen, som er støt stigende, men vel pt. ligger på ca. 5 kr.

Med den pris kan falder de fleste argumenter jo til jorden :)

Citat:
4. Bestyrelsens holdning er for nuværende helt uden diskussion; nemlig at et samarbejde med specialforas er ønskeligt. At NHF skulle betale for specialforas aktiviteter er dog absurd. Hvordan kan man retfærdiggøre overfor betalende medlemmer, at deres penge går til andre, som ikke betaler noget?

Her kan jeg kun udtale mig om noget jeg har hørt igennem andre folk, og det er at bestyrelsen kun vil samarbejde på DERES præmisser. Det bør være en to-vejs deal, så begge parter får noget ud af det.
Jeg kan godt dele dine tanker omkring støtte til arrangementer. Men hvis vi antager at Kristoffer fra Dendromania kunne skaffe en frø-guru til landet og holde foredrag, eller Jan G kunne det samme med en "ekspert" på et andet område, ville det så ikke være i NHF´s interesse, som den store herpetologiske forening i Danmark?

Citat:
5. Det er langt fra bestyrelsen, der står for standen på messerne. Alle medlemmer, som vil give en hånd med, er mere end velkomne.

Ok, var jeg ikke klar over, men er heller ikke rigtig en del af det vi diskuterer. Ved dog godt du bare svarer fordi det lige kom op :)

Citat:
6. Det er efterhånden lidt af en skrøne, at NHF er en lukket forening. Den fungerer, som de fleste andre frivilligt baserede foreninger. Dem, som har lyst til at bidrage, yde et stykke arbejde eller dukker op til arrangementer, mødes med et smil. Jeg er aldrig støt på en lukket dør, men det er naturligvis en helt del lettere at gemme sig bag skærmen og lukke galde ud.

Det jeg mente med lukket er netop det jeg omtalte tidligere med samarbejde med andre fora.
Jeg er ked af din sidste kommentar her, da jeg ellers synes at resten af samtalen her har været på et super plan, uden nogen form for mudderkastning eller personlige angreb.

Kan godt give dog ret i at 350 ikke er mange penge, men du ville jo heller ikke bruge 350 på at abbonere på vildsvine-nyt, blot for at støtte vildsvinefarmene?
Hvis en dag bliver nødvendigt med en stærk organisation til at tale vores sag, f.eks hvis der kom en sag om indskrænkning af hvilke dyr der skulle være lovlige, så ville jeg ikke tøve et eneste sekund med at smide økonomisk støtte afsted til jer.

lør 10 nov, 2007 22:08
Brugeravatar

Jeg kan nok godt være en anelse bestemt - tenderende til grov, men det er blot fordi det er en sag, som ligger mig en del på sinde.

Du skal være hjertelig velkommen til at få meldt dig ind i foreningen og sende mig den artikel ved lejlighed. Den ville bestemt klæde bladet.

For at undgå, at det bliver for langt, quoter jeg dig ikke, men går ud fra numrene.

1. Dette punkt er en af Lars Skovs (formandens) mærkesager. Nemlig at de sociale arrangementer halter. Det beror dog alene på, at bestyrelsen ikke har tid og overskud til at være primus motor for det hele. Her er de enkelte medlemmer ganske velkomne til at sætte noget i gang, og bestyrelsen vil helt sikkert støtte det, hvis det ser fornuftigt ud. Når det er sagt, så har jeg alene i år deltaget i følgende arrangementer:

- Generalforsamlingen (der denne gang foregik i Jylland), hvor både transporten derover samt den efterfølgende tur i Randers Regnskov, med guidet rundvisning og fremvisning af dyr, som ikke findes i anlægget, var gratis (eller i hvert fald tæt ved - min hukommelse svigter mig lidt).

- NHF's sommerfest, der som altid er vildt hyggelig og velarrangeret.

- NHF's julemøde - nyligt afholdt og er ligesom ovenstående.

Derudover har der været flere feltture med Henrik Bringsøe ved roret, som der dog desværre ikke altid er så meget opbakning til, som man kunne ønske sig.

Turen til Krokodille Zoo var arrangeret af Slangegruppen, som er en interessegruppe under NHF, hvorfor dette ikke var et rent privat arrangement. De har desuden været en tur i Københavns Zoo (om de var det lige i slutningen af sidste år, skal dog stå usagt hen - min hukommelse driller mig igen)

Dog viser det med alt ønskelig tydelighed, at mulighederne er der, såfremt man ønsker at benytte sig af dem.

4. Det er lige præcis det med, at man har hørt en masse fra en tredjemand, som jeg angriber. Jeg synes, at det må være på sin plads, at man sommetider drager sine egne erfaringer. NHF har i efterhånden nogle år haft et kedeligt ry, som jeg dog håber, at vi kan få smidt af os, da foreningen fortjener bedre. Det handler grundlæggende bare om, at bestyrelsen har savnet nyt blod, men det er ikke deres skyld - derimod vores andres.

Det eksempel, som du opstiller, ligger et eller andet sted i en gråzone. NHF ville da være mere end glade for, at specialforas arrangerede herpetologiske arrangementer, men hvis foreningen skal finansiere og arrangere det, så må det nok være en forudsætning, at deltagerne enten er NHF-medlemmer eller selv betaler.

6. Eksemplet med vildsvine-nyt er vist noget søgt, hvilket du nok også selv er klar over. Jeg synes bestemt, at vildsvin er interessante, men min primære interesse ligger ikke just i den retning.

Derimod er min primære interesse øgler, men alt andet indenfor herpetologien interessere mig ligeledes, hvorfor jeg også køber bøger om fx slanger. Se det var et brugbart eksempel på, at man godt kan lægge sine penge i randområderne af sin primærinteresse.

Jeg har lidt svært ved at forstå den tankegang med, at man venter til det eventuelt skulle blive nødvendigt med en stærk forening. Hvis alle tænkte sådan, var der ingen forening og således intet flagskib for hobbyen. Jeg ville aldrig holde mig selv uden for et sådant fællesskab, men igen - der er vi åbenbart forskellige.

lør 10 nov, 2007 23:10
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved
Alder: 34

Jeg tillader mig her at poste mit åbne brev til foreningen fra maj måned 2006, da Thomas refererer en del til dette uden øjensynligt at have læst det :)

Citat:
Følgende er sendt som åbent brev til bestyrelsen og bliver bragt i det kommende NHF blad

I det seneste NHF blad indkaldes til ekstraordinær generalforsamling vedrørende kontingentstigning, da man ellers ikke kan få økonomien til at hænge sammen, grundet stigende udgifter. Naturligvis! var min første tanke, sådan må det jo nødvendigvis være, at ting bliver dyrere år for år. Dog har andre tanker siden meldt sig. For hvad er reelt årsagen til den dårlige økonomi?

Som tidligere bestyrelsesmedlem/kasserer/formand vil jeg her tillade mig at komme med nogle umiddelbare vurderinger fra sidelinien, som jeg mener bestyrelsen måske kan gøre brug af og som jeg i hvert fald gerne vil dele med de øvrige medlemmer inden de tager stilling til deres valg til den ekstraordinære generalforsamling.

Det er jo nemt nok at kritisere fra sidelinien, når man ikke selv gjorde noget ved det da man sad i bestyrelsen vil nogle nok tænke, og det er også ganske rigtigt – men på den anden side mener jeg også det er min pligt som menigt medlem at komme med mine synspunkter, i stedet for blot at gå og tænke dem.

Det er ingen hemmelighed, at de seneste år har budt på en desværre faldene medlemstilslutning – dette kan skyldes mange ting, men der er ikke meget tvivl om at navnlig den store mængde tilgængelig gratis data på internettet gør at mange ikke finder behov for at være medlem af NHF – hvilket naturligvis er beklageligt for dem af os der gerne ser foreningen blomstre.

Som jeg ser det her fra sidelinien, vil vi med en kontingentstigning som den der nu er planlagt, nemt bevæge os ind en ond cirkel, som med de negative briller på i sidste ende kan føre til at foreningen mister sit eksistensgrundlag. Et simpelt regnestykke kan måske belyse min bekymring.

Hvis vi antager at foreningen i år når op på 800 medlemmer (i skrivende stund er vi under 700 betalende), der hver betaler 300,-/året, så giver dette en kontingentindtægt til foreningen på 240.000,-. Disse penge skal primært dække udgifterne til bladet. Sættes kontingentet op til 350,- som nu planlagt, vil det kræve at foreningen når et medlemstal på mindst 85% af det medlemstal den med lidt held når i 2006 for at have samme indtægt. Er dette realistisk? Jeg tror det personligt desværre ikke udfra de seneste års medlemsudvikling, navnlig ikke når man ved af erfaring at der hvert år er en stor gennemstrømning af medlemmer og at mange navnlig nye medlemmer konstant er på udkig efter alternativer.

Hvad skal der til?

Jeg mener at det må være tid til, at foreningen som helhed og bestyrelsen i særdeleshed stopper op og tænker tingene igennem grundigt en gang mere, inden man sætter denne spiral i gang. At sætte kontingentet op er ikke en holdbar løsning til at dække stadig stigende udgifter baseret på et stadig faldende medlemstal (som desværre er et faktum) – derimod mener jeg at man aktivt bør gå ind i et målrettet arbejde, for at øge medlemsskaren og samtidig sænke de stadig stigende udgifter – optimalt ville det naturligvis være, hvis man blot kunne gøre det ene, men jeg mener at begge dele bør have topprioritet, da et fald i udgifterne alt andet lige vil give en mulighed for et lavere kontingent, hvilket vil tiltrække flere medlemmer (simpel økonomi).

Hvordan kan man så måske opnå disse mål?

Medlemmer:

1. En væsentligt øget aktivitet på de danske messer, udstillinger og aktiviteter rundt om i landet fra NHF medlemmer og i særdeleshed bestyrelsen. Budskabet skal ud når som helst det er muligt og synligheden må ikke mangle. Dette gælder også i HØJ grad foreningens pt vigtigste ansigt udaftil – vores foreningsforum. Her er bestyrelsen stort set ukendt for brugerne – hvilket er yderst uheldigt.

2. Et blad der henvender sig til medlemmerne og ikke bliver for elitært, jeg hører ofte fra medlemmer at de synes bladet er for ambitiøst og ikke rammer dem som målgruppe, da kun ganske få artikler har deres interesse i løbet af et år. Derfor mener jeg der bør bruges langt flere kræfter på at skaffe terrarieartikler og terrarietips artikler – gerne også oversatte artikler fra udenlandske forfattere hvis muligt, så længe de er originale.

En nem og for foreningen i længden billig måde, at få medlemmerne til at skrive artikler kunne f.eks. være et års gratis medlemskab som beløning, eller halv kontingent året efter, eller anden form for gulerod – en lav betaling for et stykke frivilligt arbejde, som med garanti ville motivere flere til at finde skriveblokken frem – det er muligt det koster lidt, men det er for intet at regne set i forhold til hvad et sådant forbedret blad vil betyde i bevistheden og loyaliteten hos det for foreningen primært terrarieinteresserede publikum.

3. Hold fast i de eksisterende medlemmer. Dette hænger til dels sammen med punkt 2. De medlemmer der har været på posthuset og betalt kontingentet skal også have et blad og et medlemskab der står som en super positiv oplevelse for dem og gør det naturligt for 95% at melde sig ind igen (i modsætning til de sidste mange år hvor 15-20% er faldet fra hvert år). Derudover mener jeg, at man bør huske at vise at man sætter pris på det som frivillige laver for foreningen, i stedet for at tage det som en selvfølge.

4. En større klarhed om hvad man som medlem får for sine penge. Dette synes at være det problem jeg oftest møder når jeg prøver at fortælle herpetologi interesserede om vores forening. De fleste er klar over at man får et flot blad, men mange har også en oplevelse af at det ikke henvender sig til dem (se punkt 2) – derudover har de ofte svært ved at se hvad foreningen kan tilbyde. Mødeaktiviteter findes stort set ikke, udflugter ligeså. Der er lidt fordele ved et medlemskort, men lur mig om særlig mange reelt gør brug af det (jeg har f.eks. personligt endnu aldrig haft brug for det, selvom jeg synes ideen er god). Hvad er det præcist NHF kan tilbyde for pengene, som ikke kan opnås gratis andetsteds?

Økonomi:
Det er ingen hemmelighed at bladet er klart den dyreste post på budgettet og derfor vil det være naturligt at fokusere på udgifterne til dette.

Bladet er i dag trykt i fuld farve og fremstår virkelig lækkert, men det var måske værd at overveje om dette reelt er hvad medlemmerne ønsker, eller om det mest af alt er bestyrelsens og redaktørens høje ambitionsniveau der ønsker det? Det kunne være interessant at vide om det menige medlem hellere vil have et blad på dobbelt så mange sider med i et lidt dårligere tryk og med knap så mange farver seks gange om året til 250,- eller om de var interesseret i at betale 350,- om året for at beholde vores nuværende standard. Min vurdering er umiddelbart at et knap så højt ambitionsniveau ville give mulighed for et væsentligt billigere blad og deraf mulighed for kontingentnedsættelse – hvilket vil gøre det mere sandsynligt med en stor medlemstilgang og deraf i sidste ende bedret økonomi. Vi ved at vi tidligere har været over tusind medlemmer. Tusind medlemmer der betaler 250,-/året (som var kontingentet dengang) giver alt andet lige en højere indtægt end hvad man ville få ud af de 700 medlemmer vi optimistik kan håbe på med det forhøjede kontingent.

Det synes for øvrigt at være en fejl foreningen har gjort flere gange (også med mig selv som kasserer) blindt at stole på at medlemstalet holdt sig stabilt selvom man sætter kontingentet op. Dette burde man efterhånden være klog nok til at vide ikke er tilfældet – altså bliver der konstant færrer til at betale den øgede udgift.

Personligt ønsker jeg ikke blad som vi havde i 70’erne og 80’erne, men man kunne godt finde stadig flotte alternativer til en væsentligt billigere pris (se f.eks. Exotiske Insekter, som trods et stort blad fint formår at få tingene til at løbe rundt med et lavt kontingent).

Min Konklusion:
Jeg foreslår udfra følgende argumenter, at forslaget til kontingentforhøjelse forkastes og at man i stedet fokuserer på øvrige muligheder, der på kort og langt sigt kan bedre økonomien og det faldende medlemstal til foreningens fordel.

Jeg foreslår derudover at man lægger væsentligt flere kræfter i at finde medlemmer der aktivt vil deltage i udvikling af foreningen så den bliver mere tidssvarende end det er tilfældet nu. Det kan ofte virke som en forening styret af passive ”gamle” mænd der ikke rigtig har føling med medlemmerne og ikke har lysten og drivet til at udvikle. Det kunne måske være tiltrængt at få helt friske kræfter ind på posterne i stedet for at bruge de samme gamle kræfter igen og igen (af samme grund melder jeg mig heller ikke til sådanne nye poster, da dette også vil være genbrug af gamle kræfter) – jeg vil derfor bruge dette til at opfodre folk, der brænder for foreningen, og har lysten til at udvikle, til at melde sig til formanden og høre lidt om bestyrelsesarbejdet – det skulle undre mig om bestyrelsen ikke var interesseret i nye friske kræfter til at hjælpe til at få vendt skuden.

Med venlig hilsen
Jan Grathwohl

Dette blev der en lang diskussion ud af på følgende tråd i NHFs medlemsforum (kun læseligt for betalende medlemmer)
http://www.nhf.dk/phpBB/viewtopic.php?t=16181

... jeg er derudover egentligt ganske enig med Mortens betragtninger og ser det som en absolut positiv ting med de seneste rokader der har været i foreningen.

Jeg håber naturligvis at flere af de ting jeg har påpeget i mit brev vil blive taget op med tiden, men det må vi jo se hen af vejen.

Personligt er jeg medlem af foreningen og vil være det så længe jeg mener prisen er acceptabel for det produkt jeg modtager - men jeg hænger nok også en del fast fordi jeg trods alt har været medlem af foreningen i noget der snart ligner 2/3 af min levetid ;)

Jan Grathwohl

søn 11 nov, 2007 01:25
Brugeravatar

Jeg var godt klar over at du intet ondt mente med tonen, også derfor jeg ikke svarede igen med en ond tone.

Ja vildsvine-nyt var søgt, men det bedste eksempel jeg lige kunne komme på igår aftes. Pointen var bare at det er mange penge, når man intet føler man får ud af det. Næste gang skal jeg nok finde et bedre eksempel :)

Den her diskusion har udviklet sig noget anderledes end jeg regnede med fra start, og vi har været vidt omkring, endda steder hvor jeg må indrømme at jeg har været lidt på dybt vand. Det nemmeste havde været fra start blot at sige at jeg ikke følte at det givne produkt var 350 kr værd, istedet for at uddybe det som jeg har forsøgt.

Men Jans brev, som jeg ny læser for første gang, belyser faktisk mine tanker meget godt, jeg er en af dem han omtaler i sit brev, og her er jeg da glad for at vide at jeg ikke står alene, men dog trist på vegne af foreningen.

Jeg tror ikke vi kommer meget videre her, da jeg selvom jeg godt kan forstå dine argumenter, ikke er enige med dem alle. Og der hvor vi vist er mest uenige, det er omkring økonomien.
Jeg vil dog sige at du har fået mig tættere på NHF end jeg var for få dage siden, hvilket da er positivt for os begge.

Lige nogle sidste tanker jeg har mig går på, at jeg i nogle gamle numre har læst artikler skrevet af udlændinge, og oversat at danskere, og smidt i bladet. Jeg kan også se at Jan nævner det i sit brev.
Den slags ville kræve så lidt, og give meget. Hvis man er lidt skarp til tysk eller engelsk, kan man jo genskrive sådan en artikel på en enkelt dag. Det synes jeg bestemt er værd at genindføre.

søn 11 nov, 2007 12:12
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
 Side 2 af 3  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Skriv nyt emne Svar på emne
 Lignende emner