[ +/- ] [ Dato og tid er fre 10 sep, 2010 06:10 ]

Side 2 af 3  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Skriv nyt emne Svar på emne
 hvilken slags leopard gekko er det her ??? (hun) 
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: lige udenfor Århus
Country: Denmark (dk)
Alder: 37
Indlæg Re: hvilken slags leopard gekko er det her ??? (hun)
hej Gambi

nu hvor du har fået en masse gode råd herinde fra på hvordan du kan få din hun op i kamp-vægt så vil jeg svare på hvad type leo det måske er.

jeg vil med overbevisning sige hun er normaltfarvet - grunden til hun er så fesen i farverne er at hun har det rigtig skidt lige pt.

prøv at ligge nye billeder op når hun er blevet sund og rask - sådan omkring 50 g.

2 græske landskildpadder
6 farvefrøer

tors 29 jan, 2009 22:24
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Alder: 36
Vel heller ikke særligt humant,at holde et dyr i live for sin egen samvittigheds skyld??
Der skal vel være lidt perspektiv i det??
Jeg mener,dyret skal vel ikke lide 14 dage ekstra fordi man vil holde det i live med fandens vold,og magt.

Har også brugt en del penge i forbindelse med en dårlig Angulifer,men det var sgu misforstået dyrevelfærd fra min side,da den faktisk bare led lidt længere tid.

Så min mening er at man skal være rimelig sikker på dyret kan få det bedre rimeligt hurtigt,ellers skal det aflives humant.

Masser af påskeæg

tors 29 jan, 2009 22:29
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing F.
Alder: 25
Jamen dog, som Rasmus kan skabe debat. For en gangs skyld har jeg lidt at blande mig med, men kigger nu ganske ofte herinde anyway.

Her er hvad jeg gør ved mine syge dyr:

Steno stheno meets nature!
Billede

... og lige for at Rasmus ikke skal tro at grandis er for fine er der da også røget sådan een.
Billede

Steno'en havde en eller anden sygdom eller i hvert fald et problem. Syg var den, og jo den kunne da sikkert redes, men fik aldrig lavet en diagnose på den. Men her slår jeg to fluer med et smæk, får den slået ihjel og samtidig bliver min slange mæt.

Grandis'en havde hamskifte problemer lige fra start. Et dårligt dyr, og haps, min slange blev mæt og jeg sparede en masse besvær.

Human? Steno'en fik lige en bimmer i knolden først, men var nu ganske levende (som det også kan ses på wrestlingen). Og den døde hurtigt nok til at jeg ikke synes det var synd.

---------

Og hvis min slange ikke kan tage det, jamen, så har Jim en kongepython (måske også snart mig :|) og alternativt er der altid:

Billede

---------

Ja, det er grove løjer at være en gekko, men netop et dyr - som man i mine øjne ikke kan have et "personligt forhold til" som man kan med fx en kat, så ville jeg ikke udsætte det for mere end højest nødvendigt. Med undtagelse af en gekko til adskillige tusinde kroner, eller specielle dyr (igen, jeg ville gå længere for mine mulige afghanicus fremfor en almindelig macularius).

Min kat på 16 (snart 17) ville jeg heller ikke udsætte for mere nu. Sker der noget, hvor Bister simpelthen er ved at dø, jamen så får han sprøjten. Han har haft et langt perfekt liv, og for 5 år siden havde jeg gladeligt ofret 100.000 kroner på ham. Den dag i dag fortjener han bare bedre end fx operationer eller smerter. Der ville det være kun for min egen glæde. Men mon ikke han er med mig fem år+ endnu :) - Håber jeg da!

Sidst rettet af Sommer tors 29 jan, 2009 23:59, rettet i alt 1 gang.

tors 29 jan, 2009 23:47
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved
Alder: 34
Foder er bestemt en mulighed at bruge den slags dyr til - men at fodre en velfungerende Ahaetulla med en Stenodactylus der formodes at have parasitter virker dælme ikke specielt kvikt - navnlig når man ved hvor følsom denne art er for parasitter.

Jeg har selv tidligere brugt svage leopardgekkounger som foder (til andre leopardgekkoer) - men jeg ville ALDRIG bruge dyr jeg havde en formodning om var parasitangrebet.

Jan Grathwohl

tors 29 jan, 2009 23:54
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing F.
Alder: 25
Jan Grathwohl skrev:
Foder er bestemt en mulighed at bruge den slags dyr til - men at fodre en velfungerende Ahaetulla med en Stenodactylus der formodes at have parasitter virker dælme ikke specielt kvikt - navnlig når man ved hvor følsom denne art er for parasitter.

Jeg har selv tidligere brugt svage leopardgekkounger som foder (til andre leopardgekkoer) - men jeg ville ALDRIG bruge dyr jeg havde en formodning om var parasitangrebet.

Jeg ved ikke om det er parasitter, men den blev simpelthen tyndere og tyndere - vil skyde på at "parasitter" nok var et forkert ord at bruge i denne sammenhæng. Jeg har på ingen måde forsøgt at få stillet en diagnose på den vil jeg samtidig lige indskyde.

Slangen lever endnu i bedste velgående, og næste gang jeg har et "sygt" dyr og den kan æde dem modtager den, den også som et lille mellemmåltid.

I øvrigt, hvor er det billede med den leopardgekko der æder en anden? Jeg ledte efter det forleden dag - uden held - da en påstod for mig på MSN at de ikke var kanibaler.

Ps. har rettet i mit indlæg så parasitterne er forsvundet. :)

tors 29 jan, 2009 23:58
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Here you go my dear ;)

Billede

Jan Grathwohl

fre 30 jan, 2009 00:10
Brugeravatar

Alder: 18
Jeg vil nok sige man skal behandle sine dyr godt så længe de har det godt, men hvis det simpelthen ikke kan betale sig at give dem en behandling vil jeg også sige at man bør bruge dem til foder, eller simpelthen aflive dem.

Jeg vil da fx ikke ofre 1000-1500kr på et dyrlægebesøg hvis en ny gekko kun koster fx 500.

Men selvfølgelig det kan være der er små børn der har fået et forhold til dyret som en kat, og simpelthen vil gå igennem ild og vand for at lige netop den skal overleve.

Selvfølgelig for man et vis forhold til dem ved at studere dem, og se hvor forskellige de engentlig kan være i adfærd selvom det er den samme art, men man bør ikke holde et dyr i live i håb om at et mirakel skulle ske.

fre 30 jan, 2009 00:28
Brugeravatar

Geografisk sted: Odder syd for Århus
Alder: 32
Jeg har squ da også aflivet en syg gekko i en sok der mødte en flise... Det var nødvendigt!

Man afliver hvis det er nødvendigt, men som udgangspunkt er jeg af den holdning at det er den sidste udvej og jeg mener at man er en ussel ejer hvis man ikke GIDER at påtage sig det ansvar det er at behandle for sygdom.

Hvad folk gør i privaten skal jeg ikke stille mig til dommer over men når man opfordre folk til at anskaffe sig nogle nye fordi markedsprisen på en normalfavet leopard ikke er forbandet høj - Det er det samme for mig som at aflive en sort labrador hvalp der er syg - de koster squ det samme.

Det er en spændende debat og jeg finder det overhovedet ikke stødende, hverken at fodre dem væk eller aflive men man bør muligvis overveje ikke at give det råd som "start-hjælp".

Billede
Eublepharis macularius & Rhacodactylus auriculatus

fre 30 jan, 2009 07:46
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Alder: 27
Det er da en noget nederen starthjælp at få, ved at ofre x antal kroner på at få stille diagnosen på et sygt dyr man har arvet... og her snakker vi jo så igen om en discountgekko ;) Så mister man da hurtig interessen for denne hobby.

Så burde man hellere opfordre den nyankommende til at tage kontakt til en af jer der har svoret jeres ed og livsglæde til leopardgekko-guden. Da han jo her kan få nogen ordentlige dyr til samme pris som det vil koste at undersøge denne syge. Og i værste tilfælde vil man ikke kunne nå at redde dyret alligevel..

Hvis ikke det virker bare en smule logisk, så kan det jo være Stein Baggers måske kan bruge jer som budgetrådgivere i hans nye virksomhed... ;)

GekkoGaarden.dk

fre 30 jan, 2009 10:24
Brugeravatar

Geografisk sted: Odder syd for Århus
Alder: 32
Giver du kurser i at være nedladende ????

I min opfattelse har du en yderst ærgelig holdning og den reflektere meget negativt på hobbyen.

GAMBI : Jeg og de andre tosser der har viet vores lil discountgekkoens liv og færden, vil meget gerne hjælpe med råd og vejledning og jeg finder det yderst påklageligt at din tråd er belevt ødelagt.
Du er meget velkommen til at skrive en privatbesked til én af os - vi hjælper meget gerne.

Billede
Eublepharis macularius & Rhacodactylus auriculatus

fre 30 jan, 2009 14:10
Brugeravatar

Lige med hensyn til det her giver jeg Rasmus Christiansen ret, der er ingen grund til at ofre så mange penge på en gekko, der er så billig, så kan man ligeså godt købe en herfra der er velnæret og flot i stedet.

fre 30 jan, 2009 15:49
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Jeg er nu faktisk tilbøjelig til at give Anne ret - det er en lidt sørgelig holdning at have til et dyr - at blot fordi det er billigt, så er det "køb og smid væk" mentaliteten der hersker.

Efter min mening mangler der i den grad folk der behandler anoler med en indkøbsværdi til 60,- på samme måde som de behandler Naultinus til 10.000-15.000,-/stk.Jeg synes i hvert fald den slags er DYBT prisværdigt og hatten af for det :)

... dog må jeg igen sige at jeg ikke selv på nogen måde her er hellig. Hvis jeg vurderer at et dyr kræver et dyrt dyrlægebesøg for at komme på fode igen - så vælger jeg også normalt den lette løsning - nemlig at aflive dyret - ganske simpelt fordi jeg derved gør en øjeblikkelig ende på lidelsen og fordi dyr der har været nede og vende med en eller anden grum sygtdom kan kræve umådelig meget tid om at blive raske igen - samt ikke mindst efter min mening sjældent bør bruges til avl.... og da jeg personligt holder mine dyr med avl for øje, så bliver de "overflødige" i mit hold.

Jan Grathwohl

fre 30 jan, 2009 16:44
Brugeravatar

Selvom jeg måske gerne ville gå til dyrelægen, så tror jeg simpelthen ikke jeg ville kunne få mig selv til det hvis dyrlæge besøget kostede 1000kr+ og gekkoen måske 400kr.
Det er selvfølgelig tragisk men så kan man ligeså godt få et sundt dyr.

fre 30 jan, 2009 17:40
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Alder: 27
Nu var det jo dig selv der startede med at være nedladende, og hvis man kan give ud, så bør man vel også kunne tage imod?

At du synes min holdning er en negativ refleks på hobbyen, må du selv om.. Kan så fortælle dig at der er en del der har samme indstilling som jeg og vælger at prioritere pengeforbruget anderledes i hobbyen.

Det er jo kun godt i vil hjælpe til, jeg synes bare det er ulogisk i mine øjne at sætte ham til at bruge en masse penge sikker forgæves!! Så hellere sælg ham nogen dyr fra egen avl, med en god forklaring, så bliver han nok længere i hobbyen!!!

Jan, du kan da ikke mene at bare fordi det er en billig gekko, nem at få fat i osv. Så må man ikke have den holdning til at det er et "køb og smid væk" dyr. interesse for en genstand og dens værdi hænger da i stor stil sammen!

GekkoGaarden.dk

lør 31 jan, 2009 11:29
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Rasmus Christiansen skrev:
Jan, du kan da ikke mene at bare fordi det er en billig gekko, nem at få fat i osv. Så må man ikke have den holdting til at det er et "køb og smid væk" dyr. interesse for en genstand og dens værdi hænger da i stor stil sammen!

Naturligvis MÅ man have den holdning - men det gør den altså ikke specielt sympatisk efter min mening. Rent etisk BØR man behandle et dyr ens, hvadenten det er en husgekko til 25,- eller en Naultinus rudis til 20.000-30.000,- Etisk set er begge dyr med lige stor eksistensberetigelse og behandling derefter.

Det er rigtigt at værdi og interesse for en stor mængde folk hænger uløseligt sammen - hvilket jeg i bund og grund synes er lidt sørgeligt - navnlig hvis man derved kommer til at nedgøre andres interesse for de billige arter.

Personligt har jeg som sagt STOR respekt for folk der dedikerer sig til de billige arter - jeg kunne f.eks. godt ønske mig at nogle flere gad bruge tid på at holde og opdrætte grøn anole, brun anole, husgekkoer og andre arter i den billige ende - navnlig fordi disse derved også vil vise at de reelt ikke er i hobbyen for pengenes skyld, men grundet en reel dyb interesse. Personligt håber jeg selv på et tidspunkt at have overskud nok på min hobbykonto til at kunne tillade mig at bruge tid og penge på at holde og opdrætte f.eks. billige Hemidactylus, Gehyra mm.

Jan Grathwohl

lør 31 jan, 2009 13:02
Brugeravatar

Geografisk sted: Ordrup, nord for Kbh.
Country: Philippines (ph)
Alder: 36
Jeg har selv holdt 3 arter, måske 4(UCO) Hemidactylus, hvoraf de 2 nok var de billigste i hobbyen ( frenatus og turcicus). De var fede at holde, men allerhelvedes svære at sælge, så til sidst gad jeg end ikke at udruge, men lod dem ligge i terrariet. Til dels synes jeg i begge har ret, jeg ville heller ikke ofre alverden på en let tilgængelig art. På det etiske må jeg dog bakke op om Jan. Denne hobby handler desværre for flere og flere om klingende mønt i stedet for reel interesse. Jer der føler jer truffet, er meget velkomne til at skyde tilbage. :)

Bo Jacobsen
Chondrodactylus angulifer angulifer
Coleonyx mitratus
Goniurosaurus luii- yamashinae
Heteronotia binoei

lør 31 jan, 2009 13:12
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Det er jo netop det der er essensen. Bo og Rasmus ville ikke bruge pengene på dyrlægebesøg mm. for en billig art (og det ville jeg sgu nok heller ikke i sidste ende) - andre derimod vil gerne bruge hvad det koster - uanset dyrets pris. Personligt synes jeg egentlig bedst om sidste gruppes holdning til tingene (uagtet at jeg ikke selv agerer derefter).

Jan Grathwohl

lør 31 jan, 2009 13:17

Geografisk sted: Fredericia
Alder: 19
Jan Grathwohl skrev:
jeg kunne f.eks. godt ønske mig at nogle flere gad bruge tid på at holde og opdrætte grøn anole, brun anole, husgekkoer og andre arter i den billige ende

Mig og en kammerat har faktisk bestilt en flok Anolis carolinensis´er hjem, nemlig i håb om at få lidt opdræt da min kammerat er vildt betaget af dem.

1.1 Gonatodes albogularis fuscus
1.1 Gonatodes vittatus
1.1 Gonatodes ocellatus

lør 31 jan, 2009 18:23
Brugeravatar

Geografisk sted: lige udenfor Århus
Alder: 37
personligt mener jeg bestemt ikke man skal holde "dårlige" dyr kunstigt i live. Men holdingen om at fordi det er et billigt dyr så skal det bare smides ud syns jeg virkelig virkelig ikke om !

I dette tilfælde ville en helt ordinær orme-kur højst sandsynligt gøre denne gekko "rask" igen uden større problemer.

Kan det virkelig passe man ikke vil ofre det på sit dyr ?? - som det mindste ( min mening ) er man nødt til at forsøge at finde ud af hvad dyret fejler og udfra dette bestemme sig - om det så er en flise eller medicin er så op til den enkelte, men VI herinde kan ikke bare sige at andre skal få aflivet sine dyr.

2 græske landskildpadder
6 farvefrøer

lør 31 jan, 2009 18:23
Brugeravatar

Lige ved denne gekko her er nok ikke slemt.
Men hvis dyret får en lidelse der ikke kan kureres ( Altså en alvorlig sygdom ) så ville jeg nok aflive det, eller fx hvis en gekko har en deformitet ved fødsel ville jeg også aflive den.

lør 31 jan, 2009 18:30
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
 Side 2 af 3  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Skriv nyt emne Svar på emne
 Lignende emner 
Gæt lige en gekko Andre øjenlågsgekkoer (Eublepharidae) bo farum
Lugt-problemer med Leopard-Gekkoer Leopardgekkoer Anonymous
Foder-gekko Foderdyr Anonymous
crested gekko - red patternless Ny Kaledoniske gekkoer Anonymous
Gekko gecko (tokaygekko) Artikler Lars Høier