[ +/- ] [ Dato og tid er tors 09 sep, 2010 01:14 ]

Side 1 af 2  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Skriv nyt emne Svar på emne
 Breeders Expo vs. Hamm 
Forfatter besked
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Geografisk sted: Albertslund
Country: Denmark (dk)
Alder: 37
Indlæg Breeders Expo vs. Hamm
Hej med jer,

Jeg bemærkede, at enkelte brugere har været på Breeders Expo i forlængelse af Hamm messen. Nu er det, at jeg bliver lidt nysgerrig. Hvordan var Breeders Expo i forhold til Hamm? Her tænker jeg ikke blot på antallet af sælgere og besøgende (sidst nævnte er jo næsten ulideligt på Hamm), men også på udvalget af dyr.

Man kunne jo forestille sig, at meget af det interessante allerede var solgt på Hamm, hvis det er de samme sælgere, som er på begge messer. Endvidere kunne man også forestille sig at last minute sales er mere markant på Breeders Expo.

Kom så drenge og piger - lad os høre :)

ons 18 mar, 2009 11:29

Alder: 17
Indlæg Re: Breeders Expo vs. Hamm
Jeg var på begge messer, Hamm var da helt klart størst, men det var nu breeders jeg syntes bedst om, der skulle bare være et lidt større udvalg ad dyr, men der er god plads mellem bordene, og man kan komme til at går rundt uden heletiden at blive skubbet til eller skulle skubbe til nogen :)
Flere folk skulle bare begynde at komme og udstille...
Og faktisk så var der en del nye sælgere der som ikke var på Hamm:)

ons 18 mar, 2009 15:42
Brugeravatar

Geografisk sted: 2660 Brøndby I. F.
Alder: 15
Var med samme tur som rastachuza, og ja breeders var lidt bedre arrangeret.

Men der var også lidt forskel på udvalget, på hamm var der rigtig mange gekkoer, slanger, frøer og kamælioner, syntes jeg.

På BEE, var der mere udstyr, varaner/Lidt større firben og gekkoer.

Men håber at mange af dem fra hamm også kommer mere til BEE, i steden for kun det ene sted :D

ons 18 mar, 2009 21:40
Brugeravatar

Alder: 21
Jeg vil prøve at beskrive det at være på breeders. (hamm har du jo været på mange gange :D)

Når man kommer der hen, er køen væk, den er simpelthen rykket inden for i en forhal med varme, og dyre gardarobe, hvis man vil det. samtidig er der en stor trappe ned til toiletterne, som er meget pæne og der er plads.

kigger man så op igen og er lidt sulten eller tørstig er der et cafeterie, priserne er ikke lave, men de er heller ikke himmel høje, normale priser vil jeg sige.

Er man så lidt i tvivel om hvor man vil hen, (kan man som på hamm se på den oversigts plan man har fået). eller læse på de skærme som hænger og skriver lidt om det forskellige, bland andet om de fordrag som køre der, mens man er der inde, så kan man jo selv tage stilling til hvad man vil og ikke vil.

går man så ind af den store dør til gangen hvor hallerne ligger fordelt ud fra møder man store skilte med hal numre.

1 til venstre 2 til højre, 3-4-5 op af trappen. (det var dog kun hal 1 og 2 der var i brug, den 3. blev lukket ned fordi mange sælgere sprang fra, lyder rygterne).

Hele atmosfæren er god der inde, indeklimaet er rigtig godt, og der er plads, ikke mindst til folk, men også til sælgerne, der er omkring en 3 meter bag borderne som sælger kan udnytte.

Nu ved jeg ikke lige hvor Rasmus øjne var begravet, hehe eller flyvende :D men men men, i forhold til dyrne.

så overså man ikke nogle (da der af mange grunde ikke er lige så mange sælgere, eller besøgende som på hamm). Det betyder man havde tid til at stå og studere dyret, om der nu var noget der var galt eller om det nu var den rette, for der var jo også en længere nede. Man kan snakke med sælger (lige som på hamm), men tonen og smilet er der bare hele dagen, fordi de har mere plads og tid (sagde et par sælgere til mig).

Der mangler måske lidt specielle gekkoer, og GTP'er.
men ellers var der alt hvad hamm havde, bare i mindre mængder, og generalt pænere dyr, hele vejen rundt.

af kamæleoner, var der blandt andet et helt bord på 5 meter fyld med terrarier til Jacksons.

Der var tiger phytoner, og snoge, samt boaer.

og så var der lidt forskellige varaner. Jeg mødte et par opdrættere samt sælgere, som var meget engageret og som virkelig havde flotte og sjældne dyr med, (nu er det jo gekko forum).

så iforhold til gekkoer, var der phelsumas og leoparder som der skal være, og lugubris.
jeg havde gjort mine gekko køb, så jeg må ærligt indrømme jeg ikke helt så efter.

Helt klart en messe jeg vil støtte op om, og give min aplaus til de sælger der vælger den, eller begge.

Håber det beskrev det nogenlunde

Gekko vittatus
Uroplatus guentheri

ons 18 mar, 2009 23:04
Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 København S
Alder: 27
Citat:
men ellers var der alt hvad hamm havde, bare i mindre mængder, og generalt pænere dyr, hele vejen rundt.

Jeg har meget svært ved at tro på at dyrene generelt er pænere. Specielt taget i betragtning af at en del af dyrene på bordene, nok havde været på et bord i Hamm dagen før.

tors 19 mar, 2009 09:39
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Jeg har samme tanker som Thomas Raavig. Jeg synes dog at mere plads til de besøgende er en flatterende tanke.

Tak til Christian for en rigtig god beskrivelse!

tors 19 mar, 2009 10:42
Brugeravatar

jamen det var så lidt.

thomas og lars:
vil sige de dyr jeg så på, var meget pæne, og der var færre dyr som så dårlige ud iforhold til hamm, det syntes jeg nu engang. der er jo også et færre antal dyr så det kan jo godt være grunden, men altså jeg syntes nu at dyrne var gennerel pænere.

Det var få sælgere jeg genkendte, fra hamm (nu står man jo heller ikke og kigger på alle fra hamm, eller kan huske alle), så i mine øjne var der mange ''nye'' eller mange som havde skippet hamm. :)

men igen, det kan da være jeg husker helt forkert.

Gekko vittatus
Uroplatus guentheri

tors 19 mar, 2009 13:37
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt-Jylland
Det er godt at høre at i også synes at BEE er en god messe.
At der var god plads, godt udvalg og hyggelig atmosfære.
Helt klart også vores mening.

MEN ... var der nogen af jer der købte noget på BEE?

Det nytter ikke at mange sælgere kommer, men ingen køber noget ... så slutter det hurtigt.
Nu ved jeg at vi som sælgere og købere ikke kan bestemme selv hvornår messen skal ligge, men vi valgte den fra pga den lå dagen efter Hamm og kun ligger under 100 km væk.
Vi mener at de potentielle købere allerede har købt i Hamm dagen før.
Og også af den grund at sidste år hvor vi var på BEE solgte vi slet ikke noget, i følge vores overbevisning, pga folk også dengang havde købte i Hamm, selvom der var 1 eller 2 ugers forskel (kan i skrtivende stund ikke huske differencen).

Kan kun håber på at der bliver længere afstand mellem datoerne på messerne, men da Hamm nu tester 4 messer pr år (den nye er d. 30 maj) bliver det nok svært at klemme endnu en messe ind.

Henrik og lotta
www.gekkogalaksen.dk

tors 19 mar, 2009 18:05
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved
Alder: 34
Er der ikke noget med at BEE kun er for opdrætsdyr? .. i så fald kan der godt være noget om Christians indtryk af pænnere dyr (for hvor er jeg dog træt af at se de samme hundehoveder sælge WC-dyr på Hamm, hvert eneste år).

Jan Grathwohl

tors 19 mar, 2009 22:24
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Ja, hvem gider at købe vildtfangede dyr :oops:

tors 19 mar, 2009 23:37
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

hehehehehe Lars... den sad *GG*

Nej har som sådan ikke noget imod at folk køber eller sælger vildtfang, men der er ingen tvivl om at kvaliteten er en anden, når det drejer sig om opdræt.

Hvordan går det forøvrigt med dine vilde ?

Jan Grathwohl

tors 19 mar, 2009 23:47
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Det går faktisk forholdvis godt med "de vilde". De har drukket rigeligt med væske (de var godt nok dehydrerede). De har også ædt godt med mos blandet med rigeligt af mineraler og vitaminer. Fårekyllinger har de nappet nogle stykker af, men jeg kunne godt ønske mig, at de havde ædt nogle flere.

De går forsat i hver deres karantæne boks.

(...for ikke indviede kan jeg oplyse, at der er tale om 1.2 Lygodactylus kimhowelli, som jeg købte velvidende, at de var vildtfanget)

fre 20 mar, 2009 10:12
Brugeravatar

Hej Henrik.

Ja vi købte noget, ja faktisk meget.
Der blev købt varane, anoler (til en sommer kendte). gekkoer, terrarie udstyr, ja en hel del. der blev ikke købt overdrevet meget, men heller ikke lidt, grunden til der ikke blev købt flere dyr, var fordi de var forud bestilt hos sælgere der kun skulle på hamm.

Der siges at der har været mellem 20-40.000 besøgende på bee i år hvilket er ret meget mere end sidste år (sidste tal jeg hørte var 3x.000).
men jeg vil give dig helt ret i at de nok ligger for tæt. omvendt syntes jeg det en god ting, for så kan man slå to fluer med en weekend :D.

Som jan rigtig nok siger er det kun opdræts dyr der må deltage på BEE, men deriblandt også farmopdræt.
og jeg må give dig ret i jan at det er irriterende at se en person stå med 100 wc dyr, som bare ikke ser sunde ud, hvert år. dog er der jo også pæne dyr i mellem, og har man forstanden og modet, kan det jo nogle gange ende godt ud. ikke at jeg ville forsøge mig.

iforhold til mange sælgere men få købtere.

Det rigtig nok, men er der ikke sælgere der tiltaler folk, eller er udbudet ikke stort nok, bliver de da helt sikkert også væk. :)

Gekko vittatus
Uroplatus guentheri

fre 20 mar, 2009 13:07
Brugeravatar

Citat:
det er irriterende at se en person stå med 100 wc dyr, som bare ikke ser sunde ud, hvert år

Og så bliver jeg jo nødt til at spørge hvor mange gange du har været der?

Jeg har kun været på Hamm tre gange, men mener at det er nok til at danne et ok grundlag for mine holdninger.
Jeg synes slet ikke udbudet af WC er et problem. Procent-mæssigt synes jeg det fylder mere på danske messer når den der Hollandske butik har stand, end det jeg har oplevet på Hamm.

Generelt synes jeg at det er rigtig pæne dyr på Hamm, og det er nok ikke tilfældigt. Mange at de største avlere er at finde på Hamm, og det vil nok være det dummeste sted at sælge dårlige dyr, hvis man fortsat vil have et pænt ry.

Jeg skal ikke kunne afvise at dyrene er pænere på BEE end Hamm, blandt andet grundet temperaturen der eftersigende skulle være anderledes, men at det direkte er noget man ligger mærke til, med mindre man direkte kigger efter det, tror jeg ikke en fis på.

Generelt virker det som om der er en tendens til at BEE skal tales op til at være Den ny Messias, koste hvad det vil. Ja jeg husker endda en debat på NHF inden den første BEE havde set dagens lys. Her skrev fremstående navne at BEE var så meget bedre end Hamm på alle punkter, og dette var til trods for at visse af disse personaer aldrig havde sat en fod på nogle af messerne.
Og her var du også en af dem der talte BEE op Christian, dog er du ikke et fremtrædende navn.

Endvidere vil jeg gerne høre jeres tanker om hvordan BEE ser ud om 10 år. For mig er der to muligheder:
1. BEE er død.
2. BEE har fået kæmpe succes. Sælgere og købere strømmer ind, gangene laves mindre for at få plads til flere sælgere, købere står som sild i en tønde alligevel. At gå i gangene føles som at bade i skoldhed urin. Altså samme skæbne som Hamm.

fre 20 mar, 2009 17:06
Brugeravatar

Jeg har været der 2 gange, og de to gange har jeg set den samme sælger stå med de samme dårlige dyr.. og der er mange sælgere med dårlige dyr. syntes også mine to gange er nok til at danne MINE holdninger.
jeg prøver ikke skyde hamm ned, jeg syntes hamm er super godt, også for oplevelsen.
men derfor kan jeg da godt syntes bedre om BEE uden at skulle stå og sige hvor længe de overlever :) og mod agumentere hvad du tror på , omkring hvad andre ser.

men thomas det er ikke det samme som at der ikke er RIGTIG mange pæne dyr. det er der, og de gode samt store opdrættere / sælgere er oftes heller ikke dem med dårlige dyr.

men du kan jo tro på det du vil omkring hvad man ligger mærke til, jeg ved ikke hvad du kigger efter. men jeg sytnes godt man kan se forskel, på det genrelle neavu på dyrne. nu har jeg jo været der:) og når man kommer ind kan man ikke undgå og samlinge med hamm, for det er vel derfor vi tog der ned i første omgang, for at se forskellen.

Jeg tror BEE bliver, når nu der er kommet så mange flere mennesker bare på et år. alt har en opstarts fase. Også fordi at de at de har mere plads til sælgere og købere. de kan åbne flere større haller.
og jeg tror (vælger at tro på) ikke på de vil gå på kompromis med sælger pladsen, da det er en af agumenterne til at få sælgere der hen. så tror jeg hellere de vælger sælgerne ud, eller sætter et max antal, så det passer.

og menneskerne bag hamm, burde hellere tage noget konkurence som være positivt så kan de ikke bare sløse som de vil.
iår var der f.eks åbnet vinduer osv op allerede inden messen åbnede, det er da kun positivt.

Gekko vittatus
Uroplatus guentheri

fre 20 mar, 2009 18:33
Brugeravatar

Lad os først få på det rene at du har ret til at have dine meninger, lige så meget som jeg har ret til at mine meninger om netop dine meninger.

Dernæst vil jeg da tage dine ord for gode varer, og stole på at mange folk vil udstille sig selv ved at sælge dårlige dyr på Hamm, endvidere stole på at du har bedre grundlag for at vurdere om dyrene er i god stand, end dyrlægerne der tjekker dyrene har.

Vi kender selvfølgelig alle til Kahlenberg der kommer på de danske messer, og den tvivlsomme karakter han har, lidt besynderligt at de samme historier ikke er offentlige om sælgere på Hamm.

Til sidst er jeg ikke i tvivl om at der er mindre heldige dyr på alle messer, at Hamm skulle være værre end andre har jeg intet til overs for.

fre 20 mar, 2009 19:08
Brugeravatar

hehe thomas. jeg siger ikke mine øjne er bedre end dyrelægers, og jeg siger ikke at ALLE dyr på hamm er dårlige, men der er mange kamæleoner der er dårlige, der er mange GTP'er der ikke er særlig friske at se på, der er en del leoparder der heller ikke er særligt flotte.

der var også et par varaner her i år som så meget skidte ud...

og så siger jeg bare, jeg oplevede mindre / fære dyr der var så dårlige på BEE, ikke at hamm ikke er fyldt med gode dyr det er de, især dem som er forud bestilt. :)

Gekko vittatus
Uroplatus guentheri

fre 20 mar, 2009 20:18
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Ikke for at blande mig i jeres lille hyggediskussion - men jeg bliver da lidt nysgerrig ang. Kahlenberg? Hvad er det der er tvivlsomt ved ham? Så vidt jeg ved lever parret af at opkøbe folks hvirvelløse samlinger og sælge dem videre med fortjeneste - er det det tvivlsomme?

Jan Grathwohl

lør 21 mar, 2009 14:17
Brugeravatar

@Christian

Af ren nysgerrighed vil jeg da gerne vide hvem der har påduttet sig sine holdninger?

@Jan

Som du ved holder jeg ikke selv den slags dyr som Kahlenberg har med, så dette er ikke et udtryk for egne holdninger, derimod en gengivelse af holdninger fra bekendte i hobbyen. Og de er at dyrene generelt er svage, og jeg har hørt mange der har mistet dyr kort efter de havde købt fra ham.

man 23 mar, 2009 18:27
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing F.
Alder: 24
Begge messer var fantastiske på hver sin måde.

Jeg er enig med Christian over at der var mange skoddyr på Hamm (det synes jeg faktisk - i hvert fald dyr jeg ikke gad have inden for mine døre). Samtidig var den mere hektisk osv. Men som Thomas også siger så er procentdelen jo nok egentlig den samme som herhjemme - messen er jo bare 250 gange større.

Der er BEE selvfølgelig mindre, men det havde sq fordelen at vi netop havde tid til spørgsmål osv. Og det var - mig bekendt - det eneste sted nogen af os impulskøbte fordi vi netop kunne få god og præcis vejledning af sælgerne. Det var der der netop blev købt både anoler, pindsvin, varan, og læssevis af udstyr. Dog var der jo nogen der alligevel var lettere stresset og tog billede af det latinske navn til mit pindsvin, ik' Christian? ;)

Billede
Den skulle altså lige med hahaha

Pengemæssigt, ja, jeg smed flere penge på Hamm, men havde jeg været 100% sikker på at Matjaz også stod på BEE så havde jeg fået dem overdraget der. Det var dog tydeligt at der havde været en messe dagen inden, men der blev solgt dyr og da klokken var omkring 15 (og Christianowich endelig blev overtalt til sin lille varan :D) var langt de fleste af dyrene væk.

Lotta: Det var ikke mange leopardgekkoer jeg så på BEE. Faktisk overvejende få, men om det havde gjort der var salg kan jo aldrig siges...

Hvis de ligger på samme måde næste år tager jeg til begge to, men med forudbestillinger til BEE hvis muligt.

tirs 24 mar, 2009 08:44
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
 Side 1 af 2  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Skriv nyt emne Svar på emne
 Lignende emner 
Så nærmer sig Hamm Generel snak Jan Grathwohl
Fik I handlet nogle gekkoer på Hamm Generel snak Lars Høier
Leopardgekkoer fra Hamm (delt tråd fra general snak-forum) Leopardgekkoer Lars Høier
Hamm i december Generel snak Jan Grathwohl
kom frit frem Jer der var på Hamm Generel snak lisa s