[ +/- ] [ Dato og tid er fre 10 sep, 2010 07:02 ]

Side 1 af 1  [ 6 indlæg ] 
Skriv nyt emne Svar på emne
 Vildtfangede... 
Forfatter besked

Geografisk sted: Amager
Alder: 20
Indlæg Vildtfangede...
Halløj

Jeg faldt over en annonce inde på terraristik.com: http://www.terraristik.com/tb/list_classifieds.php (hvis det ikke virker, så bare søg efter "Phyllurus") og kom til at tænke på hvor lang tid siden det egentligt er at forbudet mod at hive gekkoer ud af Australien kom?? Og hvordan vides det om gekkoen egentlig er lovlig, altså at den ikke er blevet taget for et år siden?

Jeg ved at det er et meget stort problem med australske papegøjer, men er der også folk som ulovligt transporterer VF gekkoer ud af australien? Eller vides det om der nogensinde er nogen der er blevet taget i de australske lufthavne med en speciel Nephrurus i tasken?

søn 24 sep, 2006 17:25
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved
Country: Denmark (dk)
Alder: 34

Det blev forbudt at udføre dyr fra Australien i 1972 (mener det var årstallet) og mig bekendt er ingen krybdyr/padder udført lovligt siden.

Vi kan derfor med ret stor sikkerhed sige at ALLE arter af krybdyr og padder i europæiske/amerikanske terrarier som stammer fra Australien er baseret på smuglerdyr - det gælder såvel skægagamer, tornhalevaraner, tæppepythoner som mere obskure arter. Der foregår en ret stor trafik fra Australien som man kan mene om hvad man vil - faktum er dog at dyrene kommer ud og for mange arters vedkommende stille og roligt bider sig fast grundet dygtige terrariefolk.

Personligt synes jeg den australske lovgivning er direkte stupid - den er lavet for at forhindre at der kom nye arter IND i Australien som kunne give fauna-forfalskning - man lukkede derfor for import/export - selvom export ville have været en god forretning for Australien som helhed og mange arter SAGTENS ville kunne klare en bæredygtig export - i stedet har man gjort det til en FED forretning for smuglere som transporterer dyrene under ofte extremt dårlige forhold for at undgå at blive opdaget.

Der bliver taget mange i tolden hvert år og bøderne er bestemt ikke små - jeg kender til store bødestraffe og sågar længere tids fængsel for denne forseelse (ved at en amerikansk opdrætter f.eks. fik en bøde på 10.000 dollar)

Jan Grathwohl

søn 24 sep, 2006 17:48

ja, Jan har sådan set sagt det. ALT hvad der findes i hobbyen af Australien dyr er på den ene eller anden måde relateret til smugling.
Som regel fordi dyrene i X'te generation nedstammer fra udsmuglede dyr, men nu og da dukker der da også vildfangede dyr og hist og her.

Australiens lovgivning, tjah...det er nok rigtigt at en hel del arter sagtens kunne tåle en vis indsamling. På de den anden side ville dyrene nok ikke være så eftertragtede hvis det var nemt at få dem.....F.eks. er der få der kan se det fede i en to´kay. Men tænk hvis et par kostede 25'000 kroner og kun kunne fåes ganske sjældent. Så ville man nok se på dem med andre øjne.

Ps. Ofte vil vildfangede australske dyr være ganske værdifulde, fordi der er 'nyt blod'. Så hvis der er en der ligefrem reklamerer med dem er det nok fordi det er gamle og ufugtbare dyr.

søn 24 sep, 2006 18:27
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

Helt enig med Sune ang. tokay exemplet. Jeg kan dog ikke lade være med personligt at synes at det er lidt synd at der er så meget fokus på australien dyr - ofte virker det netop til blot at være fordi de er værdifulde. F.eks. synes jeg personligt at mange sydafrikanske gekkoer er MINDST lige så interessante, trods en væsentligt ringere pris.

Jan Grathwohl

man 25 sep, 2006 08:43

Der er intet ved dyrene selv der siger at de skal være mere interessante end alt muligt andet.
Jeg kan f.eks. ikke se at diplodactylus er mere spændende end pachydactylus.
Jeg kan heller ikke se at Saltuarius er federe end uroplatus
Og jeg ved ærligt talt ikke hvorfor Nephrurus anses for federe end teratoscincus.
Men det er vel som med alle andre samlerhobby'er. Når man ved at noget er sjældent ser man på det med ganske andre øjne. Det gælder plader, frimærker, legetøjsbiler, akvariefisk og altså også krybdyr.
I dyrehobbies får det så en ekstra dimension fordi dyrene kan opdrættes og der kan tjenes penge. Uanset hvor godt du passet på dine romerske sølvmønter fra før kristus får de altsåp aldrig unger :wink:

Sune

man 25 sep, 2006 19:07
Administrator
 Administrator 
Brugeravatar

selvom det unægteligt ville være en spøjs tanke med et kuld nyklækkede Aston Martin legetøjsbiler

Jan Grathwohl

man 25 sep, 2006 22:40
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
 Side 1 af 1  [ 6 indlæg ] 
Skriv nyt emne Svar på emne
 Lignende emner